sobota, 17 maja 2014

Śląskie kluski w trzech odsłonach - Silesian dumplings & three







Jednym z najbardziej charakterystycznych dań kuchni śląskiej są białe kluski śląskie. Ten przepis przekazywany jest z pokolenia na pokolenie, jednak tak się współcześnie rozpowszechnił, że zna go większość Polaków.

Kiedyś obiady na Śląsku były raczej skromne. Ze względu na pracę górników „na zmiany”, rodzina nie zawsze jadła w ciągu tygodnia wspólne obiady. Za to w niedzielę gromadziła się przy wspólnym stole i obiad najczęściej był bardziej wystawny. Królowały oczywiście kluski śląskie, modro kapusta i rolada. Muszę również dodać, że w moim śląskim domu, nigdy się nie robiło klusek z tzw. dziurką i z tego co wiem w najbliższej okolicy równieżJ

W rzeczywistości zrobienie klusek nie jest skomplikowane, trzeba tylko posiąść sekret proporcji i gotowania. Kluski bowiem składają się z ziemniaków, jajka i mąki ziemniaczanej. Na tę potrawę nadają się każde ziemniaki , należy je tylko ugotować a nie rozgotować. Z ciasta na kluski można przyrządzać również inne dania, stanowi bowiem ono doskonałą bazę do wielu nawet wykwintnych przepisów. Ja również przygotowałam trzy wersje. Jedna wersja to przepis na tradycyjne kluski śląskie, druga, z nadzieniem z sera z dodatkiem żurawiny, a trzecia w wersji ziołowej. Sama jestem ciekawa waszej oceny.


Tradycyjne kluski śląskie

Składniki:
  • około kilograma ziemniaków
  • 1 jajko
  • mąka ziemniaczana


Jak zrobić kluski?

- obierz ziemniaki i ugotuj je w osolonej wodzie
- ugotowane ziemniaki przeciśnij przez praskę, nie może to być tłuczek tylko praska z małymi otworami, bowiem masa ziemniaczana musi być aksamitna, bez żadnych grudek
- kiedy masa ziemniaczana lekko przestygnie, „uklep” ją łyżką w naczyniu i zrób na środku krzyż czyli podziel na cztery równe części
- do jednej części wsyp mąkę ziemniaczaną, dodaj jajko i całość wymieszaj
- z masy ziemniaczanej formuj lekko spłaszczone kulki wielkości 3-4 cm
- zagotuj osolony wrzątek
- do gotującego się wrzątku dodawaj kluski, nakryj przykrywką
- co jakiś czas musisz patrzeć na kluski aby się nie zagotowały
- kiedy kluski wypłyną na powierzchnię, a woda zacznie lekko mrugać, dolej przynajmniej 1 szklankę zimnej wody, wymieszaj i ponownie zaczekaj aż kluski lekko się zagotują
- powtórz tę czynność 2-3 razy
- wyjmij jedną kluskę, rozdziel ją na połowę i zobacz czy ciasto w środku jest ugotowane, jeśli nie, musisz jeszcze lekko je podgotować i powtórzyć czynności
- ugotowane kluski wyjmij łyżką cedzakową









Kluski z ziołową okrasą

Składniki na ziołową okrasę:
  • 1-2 gałązki szałwii
  • 2-3 gałązki pietruszki
  • łyżeczka masła
  • 2-3 łyżki oliwy
  • cebula


Jak zrobić okrasę?

- pokrój cebulę w piórka
- posiekaj zioła
- do lekko podgrzanego tłuszczu dodaj cebulę, lekko ją zeszklij
- dodaj pozostałe zioła, posól
- okraś ugotowane kluski






Kluski z nadzieniem

Składniki na farsz:
  •  3 łyżki sera ricotta
  • 2 łyżki żurawiny
  • gałązka szałwii
  • 2-3 gałązki bazylii
  • sok z ½ limonki
  • sól i pieprz


Jak zrobić kluski z farszem ?

- posiekaj zioła i żurawinę, wymieszaj z serem
- dodaj do sera sok z limonki, sól i pieprz do smaku, wymieszaj
- kładź łyżeczkę farszu na cieście z klusek i formuj lekko spłaszczone kulki
- gotuj tak samo jak kluski śląskie w przepisie wyżej

Okrasa do klusek

Składniki:
  • gałązka szałwii
  • 1-2 gałązki bazylii
  • 2-3 łyżki żurawiny
  • łyżeczka masła
  • łyżka oliwy


Jak to zrobić?

- posiekaj wszystkie składniki
- rozgrzej tłuszcz, dodaj posiekane składniki, wszystko zeszklij
- możesz lekko posolić i popieprzyć

- dodaj na patelnię ugotowane z farszem kluski, wymieszaj















21 komentarzy:

  1. Och uwielbiam Slaskie kluski :) ale nie robilam z nadzieniem :) zrobie z zurawina I ziolami
    Pieknie wygladaja I napewno pysznie smakuja :)
    Pozdrawiam serdecznie I zycze smacznego xxx

    www.fashionadventuresatanyage.com

    OdpowiedzUsuń
  2. bardzo podobnie robię kluski śląskie :) ale z takimi dodatkami nie robiłam, natchnęłaś mnie dzisiaj!
    :***

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakie smaczne kluski. Moje ulubione. A jak pięknie je okrasiłaś, podałaś i nam przedstawiasz. Super, pychota :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Naprawdę piękne są zdjęcia z Twoich postów kulinarnych :-) Kluski uwielbiam! :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ekstra pomysł! Tyle wariantów na kluseczki! Nadziewanych śląskich jeszcze nie jadłam, dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  6. Chyba wcięło mój komentarz.
    To nic jeśli się powtórzę.
    Kluski śląskie , to wcale niełatwy kąsek do zrobienia, nie dość, że Ci
    świetnie się ugotowały, przepis super, to zdjęciami powalasz na kolana.
    Pozdrawiam i dziękuję za uwagę na moim blogu. Zapraszam ponownie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jadłam tylko tradycyjne, a nadziewanych nigdy. Bardzo pysznie wyglądają :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam kluski śląskie :) Najbardziej takie polane masełkiem i nic innego mi nie trzeba :P Czasami je wrzucam do zupy pomidorowej :D Piękne zdjęcia, aż chce się jeść!

    OdpowiedzUsuń
  9. nie przepadam za kluskami ale Twoje wyglądaja smakowicie :)

    http://lamodalena.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam kluski śląski bardzo.... Twoje kochana wyglądają tak apetycznie, że aż ślinka cieknie!
    Buziaki niedzielne ślę

    OdpowiedzUsuń
  11. O matko,aż się głodna zrobiłam tak apetycznie wyglądają:))

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie jadłam jeszcze :) Ale wspaniale wyglądają, może kiedyś skuszę się o zrobienie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. W tym tygodniu chodza mi po glowie:))

    OdpowiedzUsuń
  14. uwielbiam kluski śląskie :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Kulasz kluski jak moja teściowa , mam na myśli ten stożek .Z komentarzem wstrzymałam się "na po obiedzie" , bo chcialam przetestować ten patent z kubkiem zimnej wody.Od dziś kubek zimnej wody wchodzi na stale do mojego repertuaru kulinarnego ;).
    Ja robię ciemne , bo rodzina woli , nie zawsze mam czas,ale co jakiś czas są obowiązkowe .

    OdpowiedzUsuń
  16. Moje dzieciaki dałyby się pokroić za kluski, Twoje wyglądają przepysznie:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Dziekuje za przepisy ! Na pewno je wykorzytam bo moj Maz uwielbia za kluskami slaskimi wiec bede robic ! Dziekuje jeszcze raz bo wygladaja bardzo apetycznie :)

    OdpowiedzUsuń
  18. biorę wszystkie:) uwielbiam kluchy!

    OdpowiedzUsuń
  19. Avo, potrafię zjeść 20 klusek. Sztukę mięsa mogę oddać... Uwielbiam je - kluski oczywiście. Buziaki!

    OdpowiedzUsuń
  20. A czy konieczne jest to kilkukrotne zagotowywanie, to mnie odstrasza!!!!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz i odwiedziny. Możesz również zapraszać mnie na swojego bloga (nie uważam, że jest to coś niestosownego). :)
Zapraszam Cię również do witryny obserwatorów. To jest w końcu blog więc bloguj lecz się nie blokuj :)