wtorek, 20 maja 2014

Ser z kwaśnego mleka z Häme (2) - Sour milk cheese from Häme








     Z Lahti przywiozłam małą książeczkę, która w bardzo inspirujący sposób przedstawia ten region, a dodatkowo zawiera przepisy na oryginalne dania fińskie. Bardzo zaciekawił mnie ser z  Häme, który postanowiłam zrobić. To naprawdę ciekawy smak i już wiem, że będę go robiła częściej i zmieniała według swoich pomysłów. Na pozór taki sam jak domowy a jednak ma to coś. 
     Zamieściłam również oryginalny przepis z książki, który trochę zmodyfikowałam. Z pewnością super by było umieścić ser w piecu węglowym lub na grillu. Włożyłam go do piekarnika i też zrobił się całkiem nieźle. Wiem jednak, że następnym razem włożę go do mniejszego sitka lub (aby był wyższy) lub zawieszę nad garnkiem do odsączenia.





Ser z kwaśnego mleka z Häme

Składniki:
  • 3 l  mleka 
  • 1 l kwaśnego mleka
  • 1 łyżeczka soli

Jak zrobić ser?

- zagotuj mleko, dodaj kwaśne mleko, wymieszaj (w przepisie jest mowa o mleku ukwaszonym przynajmniej przez 4 dni, czyli ma być raczej bardzo kwaśne)
- chwilę pogotuj na lekkim ogniu 
- zdejmij garnek i pozostaw do wystudzenia na około 1-2 godziny
- odlej większość serwatki, dodaj łyżeczkę soli i delikatnie wymieszaj
- duże sitko wyłóż gazą i delikatnie wlej ser, który pozostaw do schłodzenia i "odciśnięcia" na 24 godziny
- lekko natłuść blaszkę do pieczenia i wyłóż na nią odsączony ser
- piecz w nagrzanym do 180 stopni piekarniku przez około 45-50 min.


Moja rada:

- ser można również piec na grillu
- doskonale smakuje z dodatkiem żurawiny
- ser możesz również zawinąć w gazę i powiesić nad garnkiem 


To oryginalny przepis z książki.  

Sour milk cheese from Häme
  • 3 l warm dairy milk
  • 1 l sour milk
  • 1  tsp salt

    Heat the dairy milk until it boils. Mix with the sour milk that has been soured for at least four day and let the mixture boil for a moment. The more you boil, the thicker the cheese will be! Remove the pot from the stove and let it cool for 1-2 hours. Drain most of the whey and add the salt. Pour onto a gauze in a birch mold and allow to drain. Put a board on top and a weight on top of the board. Continue to drain and cool for 24 hours. Turn upside down onto a baking tray and bake from both sides until the cheese is nicely colored on the surface.













opublikowano: http://przepis-na-kobiete.pl/artykuly/996/ser-z-kwa-nego-mleka-z-h-me-sour-milk-cheese-from-h-me


Bez konserwantów, można dodać zioła i można piec na grillu. Jest rewelacyjny!




23 komentarze:

  1. Moja mama tez robi ser z kwaśnego mleka!!! Jest przepyszny.. Twój kochana tez tak wygląda i pewnie tak smakuje!!!
    Ściskam !!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda smakowicie. No i najważniejsze, że bez konserwantów. Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda bosko .Wielka sztuka zrobic i sfotografowac jak wersja ksiazkowa

    OdpowiedzUsuń
  4. Musi byc pyszny ,przypomina mi sie ser robiony przez mame w czasach PRL-u:) z zsiadlego mleka ,wtenczas jeszcze rozwozonego co dzien rano i stawianego pod drzwiami w szklanych butelkach:),takie mleko bez problemu sie zsiadalo i nie gorzknialo.

    OdpowiedzUsuń
  5. Sery wszelkiej maści uwielbiam, musi być pyszny. Zawsze wchodzę do CIebie, jak jestem głodna (choć o różnych porach dnia :) i zawsze mi narobisz ochoty na coś dobrego :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zrobiłaś sama ser ? No, no wygląda super !

    OdpowiedzUsuń
  7. to taki słony sernik :))))

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo lubie sery,w kazdej postaci:))

    OdpowiedzUsuń
  9. Rewelacja, też pamiętam, jak nasze mamy takie robiły, w dzisiejszych czasach niestety trudno o kwaśne mleko :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. na pewno jest smaczny ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Kiedyś taki jadłam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. w dzieciństwie bardo dużo kupowaliśmy mleka i część kwasiliśmy, a potem moja mam robiła serek ale go nie piekła, taki upieczony wygląda pysznie :)

    http://lamodalena.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. Super! ostatnio właśnie o tym myślałam:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Se ve realmente delicioso y más combinado con los frutos rojos, es una auténtica delicia elaborar tu propio queso. Me ha sorprendido el proceso de horneado y el fantástico color que resulta. Enhorabuena.
    Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  15. oczarowana jestem tym wpisem:) nie dość, że serek wygląd ajak milion dolaró, to pewnie i smakuje wybornie:) zazdroszczę ci;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Uwielbiam wszelkiego rodzaju sery i zapewne ten też by mi bardzo smakował świetnie się prezentuje :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Sera jeszcze nie robiłam, a Twój wygląda super:)

    OdpowiedzUsuń
  18. nie robiłam nigdy sama sera, ale chyba czas to zmienić :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Wygląda wspaniale, chętnie bym spróbowała kawałeczek. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Wspaniały! Muszę taki koniecznie zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Bez konserwantów, to bardzo ważne...pozdrawiam..

    OdpowiedzUsuń
  22. Przypomnialy mi sie stare dobre czasy, kiedy moja mama robila takie serki :) mmmm...pychotka :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz i odwiedziny. Możesz również zapraszać mnie na swojego bloga (nie uważam, że jest to coś niestosownego). :)
Zapraszam Cię również do witryny obserwatorów. To jest w końcu blog więc bloguj lecz się nie blokuj :)