poniedziałek, 2 grudnia 2013

Śniadanie z kaszą jaglaną - Breakfast of millet groats







     Rozpoczął się grudzień a wraz z grudniem trzeba przygotować się na święta. Sfera duchowa jest bardzo ważna, ale jako kobiety każda z nas chce wyglądać lekko, zwiewnie i … Warto więc zadbać o dietę i ruch. 

     Moja propozycja grudniowych (i nie tylko) śniadań dotyczy kaszy jaglanej.


Kasza jaglana

     Jedną z najzdrowszych kasz jest  właśnie kasza jaglana, która raczej rzadko gości na naszych stołach, a szkoda. To bomba zdrowia i witamin.
    Zawiera witaminy z grupy B, lecytynę, sole mineralne, dużo białka i węglowodanów w złożonej postaci. Zawiera krzem, który korzystnie wpływa na włosy, paznokcie, skórę i zęby. Zawiera lecytynę, która poprawia pamięć i reguluje poziom cholesterolu. Ponadto usuwa nadmiar wody z organizmu i jest bardzo dobrym składnikiem diety przy wszelakich infekcjach, również tych grypowych.
Kasza jaglana nie zawiera glutenu, stąd też jest doskonała dla bezglutenowców. Ma odczyn zasadowy wobec czego nie zakwasza organizmu.
Kaszę jaglaną warto jeść na śniadanie, bowiem nie tylko syci, ale zawarte w niej antyoksydanty oczyszczają i usuwają z organizmu toksyny. Warto nawet się pokusić o kilkudniową dietę oczyszczającą. Pomysłów na dania z kaszą jest całe mnóstwo od śniadania po kolacje i z pewnością są to dania, które się nie znudzą.
 Kasza jest nie tylko wskazana dla rekonwalescentów, ale także nie powinno jej zabraknąć w diecie dzieci i to nawet bardzo małych, zwłaszcza że wspomaga ich wzrost.







Jak gotować kaszę?

- ważne jest aby przed gotowaniem dobrze ją wypłukać i osączyć
- pierwszy mój sposób: dodaję kaszę do wrzątku w proporcjach 1:3 /1 szklanka kaszy na 3 szklanki wody/ i gotuję ją  na wolnym ogniu około 15 min., w tym czasie kasza  powinna wchłonąć wodę i być miękka
- drugi mój sposób: dodaję kaszę do wrzątku w proporcjach 1:2, gotuję ja na wolnym ogniu 10 min., zawijam garnek w ręcznik i wkładam pod koc na 20 min.
- trzeci mój sposób: prażę kaszę na patelni (nie wolno przypalić), następnie przelewam wrzątkiem - płuczę i w proporcjach 1:2 zalewam wrzątkiem, gotuję na wolnym ogniu do miękkości około 10 min. - ta kasza jest najbardziej sypka

Moje rady:

- kaszy podczas gotowania się nie miesza
- czasem gotuję kaszę krócej - bo to zależy od rodzaju, każdy musi wypracować swój najlepszy sposób
- tak ugotowana kasza  stanowi dodatek do różnych pysznych dań
- kaszę można też gotować z dodatkiem masła lub innych dodatków
- warto ugotować trochę więcej kaszy, bo 3-4 dni można ją przechowywać w lodówce


Moją propozycję na oczyszczenie organizmu rozpoczynam od lekkiego, prostego śniadania


Kasza jaglana z jabłkiem i dodatkami

Składniki:
  • 2-3 łyżki ugotowanej kaszy jaglanej
  • 1 jabłko
  • łyżka ziaren granatu
  • łyżka płatków migdałów
  • można dodać łyżeczkę miodu


Jak to zrobić?

- ugotuj kaszę według przepisu wyżej /warto zrobić to wieczorem/
- pokrój obrane jabłko na cząstki, dodaj trochę wody i ugotuj pod przykryciem do miękkości 6-8 min.
- wymieszaj jabłko z kaszą, posyp migdałami i ziarnami granatu, możesz dodać miód.


Moja rada:

- dodatki do kaszy to już kwestia upodobań i inwencji

- jeśli jednak dbasz o dietę to z dodatkami nie należy przesadzać









17 komentarzy:

  1. Dziś wypraktykuje na drugie śniadanie.
    Przedwczoraj czytałem na temat zdrowotnych walorów kaszy jaglanej i kupiłem opakowanie.
    Dziś dostałem prosty i dobry przepis od Ciebie:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jem ją niemal codziennie, na wszelkie możliwe sposoby :))

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam jaglaną. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jaglaną mniej lubię ale owsianki na wszelkie sposoby tak :-) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Pysznie Avo wygląda. Kaszę jaglaną często dodaję do różnych zup. Jest pyszna. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja też jem kaszę jaglaną, gotuję w/g sposobu nr.1, ciekawy przepis...pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
  7. U Ciebie w domu,to jak w 5 gwiazdkowej restauracji:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie jest zwyczajnie, tylko dusza artystyczna ciągle coś dodaje :)
      Dziękuję Wam za miłe słowa

      Usuń
  8. Prawie codziennie jem kaszę jaglaną i chętnie wykorzystam Twoje porady. Są świetne :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Tak, kasza jest zdrowa itp., ale tak bardzo jej nie lubię... ;) Nawet z dodatkami.

    OdpowiedzUsuń
  10. Dla mnie kasza jaglana jest nie do przełknięcia, próbowałam ją przygotować na wszystkie możliwe sposoby... i za każdym razem lądowała w koszu :(

    OdpowiedzUsuń
  11. Podoba mi się taka wersja :D A co najważniejsze to pożywna wersja śniadania :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz i odwiedziny. Możesz również zapraszać mnie na swojego bloga (nie uważam, że jest to coś niestosownego). :)
Zapraszam Cię również do witryny obserwatorów. To jest w końcu blog więc bloguj lecz się nie blokuj :)