sobota, 3 stycznia 2015

Komosa ryżowa z płatkami - Quinoa









Bądź fit w Nowym Roku! Dla mnie jednak bardziej niż fit liczy się: odżywiaj się zdrowo a wtedy będziesz fit. Badania naukowe pokazuję, że 90 % diet odchudzających nie działa. Co zatem działa? Z pewnością mądre, zdrowe odżywianie. To powinno być na pierwszym miejscu, a wtedy fit przyjdzie samo. Oczywiście nie ma zdrowia bez aktywności fizycznej, która potrzebna jest w każdym wieku. Uważam, że wraz z wiekiem właśnie aktywność fizyczna i regularność to podstawa dobrego samopoczucia i zdrowia.
Świetną odmianą dla wszelkich kasz w tym kaszy jaglanej jest komosa ryżowa. Śniadania nie muszą być nudne trzeba tylko stosować różne warianty. Mam dla Was propozycję śniadaniową z komosą ryżową.

***

Komosa ryżowa nazywana także quinoa lub  ryż peruwiański posiada liczne właściwości zdrowotne i odżywcze. W Ameryce Południowej nazywana bywa "świętym zbożem Inków”, "złotym ziarnem Inków" i „matką zbóż”. Jest również uprawiana w USA, Indiach, Kanadzie oraz na Wyspach Brytyjskich. Quinoa  jest ziarnem bogatym w białka, zdrowe kwasy tłuszczowe oraz zawiera mnóstwo witamin i składników mineralnych. Zapobiega:
- nowotworom
- miażdżycy
- ma działanie przeciwalergiczne, przeciwzapalne, przeciwwirusowe
- ma właściwości antyoksydacyjne

Wartość odżywcza ugotowanej komosy ryżowej w 100 g

Wartość energetyczna - 120 kcal
Białko ogółem - 4,40 g
Tłuszcz - 1,92 g
Węglowodany - 21,30 g (w tym cukry proste 0,87)
Błonnik - 2,8 g

Witaminy:
Tiamina – 0,107 mg
Ryboflawina – 0.110 mg
Niacyna - 0.412 mg
Witamina B6  - 0.123 mg
Kwas foliowy -  42 μg
Witamina A – 5 IU
Witamina E - 0.63 mg

Minerały:
Wapń – 17 mg
Żelazo  - 1,49 mg
Magnez  - 64 mg
Fosfor - 152 mg
Potas  - 172mg
Sód – 7 mg
Cynk  - 1,09 mg

Źródło: USDA National Nutrient Database







To tylko niektóre dobroczynne właściwości. Ponadto komosa ryżowa ma szerokie zastosowanie w kuchni. Można ją używać do dań głównych, zup, gulaszów, deserów, ciast i ciasteczek czy sałatek. Co ci podpowie fantazja kulinarna.

Jak gotować komosę ryżową?

- koniecznie trzeba ją wypłukać

- najlepiej gotować w proporcji 1:2 z wodą, około 10 – 15 min.


Komosa ryżowa z dodatkami

Składniki:
  • 2 łyżki komosy ryżowej
  • 2 łyżki płatków orkiszowych
  • jabłko
  • łyżeczka żurawiny
  • łyżeczka orzechów włoskich
  • łyżeczka jagód goji
  • łyżeczka miodu 
  • szczypta cynamonu
  • łyżka jogurtu


Jak zrobić śniadanie?

- przepłucz na małym sitku komosę wodą
- do komosy ryżowej dodaj 4 łyżki wody i pozostaw na około 10 min.
- obierz jabłko, pokrój w kostkę 
- dodaj do garnka komosę i pokrojone jabłko, dodaj około 1/2 szklanki wody i gotuj na wolnym ogniu około 10 min.
- dodaj płatki orkiszowe, zagotuj owiń garnek ręcznikiem i odstaw na 15-20 min.
- dodaj do garnka pozostałe składniki, na końcu łyżkę jogurtu i miód, wymieszaj


Moja rada:

-komosę ryżową z jabłkiem i płatkami dobrze jest zrobić wieczorem, a rano lekko podgrzać i wymieszać z pozostałymi składnikami
- to danie można jeść na ciepło i na zimno, można zabrać do pracy

























Aktywnej i zdrowej soboty Wam życzę :)


10 komentarzy:

  1. Wygląda bardzo apetycznie i kolorowo!!!!
    Zawsze jak tutaj do ciebie kochana, to aż mi ślinka cieknie!
    milutkiego weekendu

    OdpowiedzUsuń
  2. U Ciebie, zawsze coś pysznego.Dla mnie nowość, ale warto widzę spróbować. ...Życzę udanego weekendu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię takie śniadania. Wprawdzie jem podobnie ale z płatkami owsianymi (górskimi) zalanymi wieczorem gorącą woda.
    Nie ma to jak właśnie takie dobre śniadanie. Spróbuje komosy. Na pewno mi zasmakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  4. jakie zdrowe :)
    nominowałam Cię do Liebster Blog Award. Odpowiesz? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. http://all-about-loui.blogspot.com/2015/01/liebster-blog-award.html

      Usuń

Dziękuję za każdy komentarz i odwiedziny. Możesz również zapraszać mnie na swojego bloga (nie uważam, że jest to coś niestosownego). :)
Zapraszam Cię również do witryny obserwatorów. To jest w końcu blog więc bloguj lecz się nie blokuj :)