czwartek, 28 marca 2013

Kruchy tort wielkanocny i wielkanocne ozdoby







      Odkąd pamiętam to ciasto zawsze królowało na  wielkanocnym stole. Robiła go moja babcia, mama a teraz robię ja. Jest to ponoć staropolski przepis.Kruchy tort wielkanocny robi się parę dni wcześniej, aby "dojrzał", skruszał i był jak poezja: słodki, aromatyczny, delikatny jak muśnięcie wiosny.
Jego zaletą jest również to, że nie zawiera ciężkich maślanych kremów i  można go zrobić (a nawet trzeba) 3-4 dni wcześniej.


Składniki (na małą tortownicę):
  • 25 dkg masła
  • 25dkg mąki
  • 12 dkg zmielonych migdałów
  • 4 ugotowane na twardo żółtka
  • 12 dkg cukru pudru
  • 1/2 laski wanilii/czasem dodaję zamiast - cukier waniliowy/
Z tych składników zagniatamy kruche ciasto i pieczemy z niego 4-5  cienkich krążków o złocistej barwie (około 10-12 min. w temp. 200 stopni).




Żółtka trzemy na tarce i zagniatamy z pozostałymi składnikami

Pieczemy w temp. 200 stopni 4-5 złocistych cienkich krążków



Składniki na masę:
  • 3 białka/ubijamy na sztywną pianę/przedtem jajka należy dobrze sparzyć wrzątkiem
  • 30 dkg cukru pudru/dodajemy do piany i ubijamy/
  • 20dkg wysokosłodzonej marmolady morelowej/dodajemy do masy ciągle ubijając/jeśli nie masz wysokosłodzonej to dodaj trochę więcej cukru pudru/

Masa powinna być bardzo sztywna i błyszcząca. Tym kremem przekładamy tort. Z wierzchu tort można posmarować masą białkową lub polukrować. Ja lukruję, bo wtedy mogę go świątecznie ozdobić.




Przekładamy krążki ciasta masą

Górę też

Wkładamy przynajmniej na 2 godziny do lodówki






 Zdejmujemy obręcz tortownicy i ozdabiamy





Tort jest bardzo słodki i "kruchy jak szczęście", raz w roku naprawdę warto go zrobić.


Po upieczeniu ciasta zostaną ugotowane białka. To czyste proteiny! Nie wyrzucaj ich. Można z nich zrobić szybka pastę śledziową.

Składniki:
  • ugotowane białka (z tortu)
  • pół cebuli
  • 2 łyżki majonezu
  • puszka śledzi w oleju
  • koperek, pieprz
Wszystko razem mieszamy i już gotowe










Wielkanocne ozdoby na stół - do zjedzenia

Kurczaczki muszą być!


Jak mi tutaj wygodnie

Jeszcze profil


A nam raźniej w duecie






 Do żółtek dodałam trochę kurkumy, chrzanu i kaparów





Może jeszcze zajączek?







23 komentarze:

  1. Jejku to się napracowałaś podziwiam

    Mam nadzieję, że skomentujesz moją stylizacje na blogu: http://exclaimhere.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. To jednak nie na moje zdolności, chociaż ozdoby świąteczne prześliczne :)

    OdpowiedzUsuń
  3. mniam wszystko tak przepysznie wygląda;)
    pozdrawiam P:)

    OdpowiedzUsuń
  4. tort wygląda super, a ozdoby jeszcze piękniejsze;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Super to wszystko wygląda
    Tort piękny
    Ozdoby przezabawne i pomysłowe.

    OdpowiedzUsuń
  6. A ja się zastanawiam jakie tu ciasto wymodzić. Tort jest super. Musze go wypróbować, Przepis na pastę również. Reszta ozdób jest bardzo kreatywna. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. skąd Ty bierzesz te pomysły? kurczaczki boskie, króliczki mega, a jak zobaczyłam tort to się zaśliniłam po kolana...

    OdpowiedzUsuń
  8. O jej, jakie piękne kurczaczki i króliczek, masz talent. Bardzo to wszystko pięknie i apetycznie wygląda.
    Pozdrawiam, mania1269.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Zajączek podbił moje serduszko :*

    OdpowiedzUsuń
  10. oo fajna receptura na staropolski tort:) musi być przepyszny:)
    a kurczaczki są obłędnie słodkie :) gratuluję talentu!

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo pracowity czas u Ciebie!
    Świąteczny tort,jajeczne kurczaczki.
    Ja też lubię ten czas.
    Wesołego Alleluja!

    OdpowiedzUsuń
  12. Te kurczakowe koszyczki spróbuję zrobić, szkoda tylko, że naszą rzeżuchę dziecko zmaltretowało, do niedzieli nowa nie urośnie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ale cuda!

    Że też nie weszłam na ten post zanim przygotowałam dzisiejszy...

    OdpowiedzUsuń
  14. te ozdoby są boskie! i widzę lubimy ten sam chrzan ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ale cuda robisz, tort pierwsza klasa!! Wiem tylko jedno Twojego bloga nie mogę oglądać wieczorem :) w łeb bierze postanowienie nie podjadania wieczornego ha ha

    OdpowiedzUsuń
  16. Wspaniałe ozdoby i świetny pomysł na pastę!:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Jej, niesamowite pomysły... I dlatego nominowałam Cię:
    http://no-to-sie-wypowiem.blogspot.com/2013/03/tagi.html

    OdpowiedzUsuń
  18. piękne ozdoby:) a torcik mniammm :)

    OdpowiedzUsuń
  19. aahh how awesome!!!!1 brilliant work ! :))
    xx

    OdpowiedzUsuń
  20. ahaha kurczaki w jajku wygrywają :D są boskiee :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Zdrowych Świąt, zapracowana" mrówko" !

    OdpowiedzUsuń
  22. Jestem zachwycona dekoracjami z jajek :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz i odwiedziny. Możesz również zapraszać mnie na swojego bloga (nie uważam, że jest to coś niestosownego). :)
Zapraszam Cię również do witryny obserwatorów. To jest w końcu blog więc bloguj lecz się nie blokuj :)