czwartek, 1 marca 2018

Cytrynowy zawrót głowy czyli lemon meringue pie








Jest zjawiskowa i wyśmienita. Korzenie cytrynowego ciasta sięgają XVIII – wiecznej Anglii. Jednak historycy uważają, że pierwsza receptura została zapisana przez amerykańską kucharkę z Filadelfii, Elizabeth Goodwell,  w 1806 r. Są też badacze - historycy, którzy uważają, że cytrynowy placek bezowy został wynaleziony w Europie przez szwajcarskiego cukiernika Alexandra Frehse.

Przepis pewnie wędrował i wędruje przez kontynenty i każdy stara się zrobić tak aby deser był doskonały. To właśnie jedna z jego wersji.




Składniki na bardzo kruchy spód:
  • 180 g mąki pszennej
  • 100 g masła twardego masła
  • 1 żółtko
  • 1 łyżka cukru pudru
  • szczypta proszku do pieczenia
Jak zrobić ciasto?
- posiekaj masło 
- dodaj pozostałe składniki i wszystko zagnieć


Mój sposób:
- wszystkie składniki wkładam do malaksera z nożem i wyrabiam

Wiem, że kruche ciasto powinno się włożyć do lodówki. W przypadku tej tarty robię inaczej.
- wyrobione ciasto rozwałkuj i wylep nim formę do tarty wysmarowaną masłem i wysypaną mąką
- formę z ciastem włóż do lodówki na około 30 min.
- po wyjęciu z lodówki włóż ciasto do nagrzanego do 180 stopni piekarnika na około 15 - 20 min., powinno mieć złocisty kolor
- na gorące ciasto wylej cytrynowy ciepły krem i ubitą na sztywno bezę
- włóż ponownie do piekarnika nagrzanego do 170 stopni na 10 min. 
- po dziesięciu minutach zmniejsz temperaturę do 100 stopni i piecz kolejne 10 min.


Składniki na cytrynowy krem
  • 100 g cukru
  • skórka z 2 cytryn
  • 2 płaskie łyżki mąki ziemniaczanej
  • sok z 2 cytryn
  • sok z jednej dużej lub dwóch małych pomarańczy
  • 80  g masła
  • 1 jajko 
  • 3 żółtka


Jak zrobić cytrynową masę?

- do rondla z grubym dnem wsyp suche składniki (cukier, mąkę ziemniaczaną, skórkę z cytryny)
- dodaj sok z cytryn i pomarańczy  (powinno być około 200 ml)
- wszystko wymieszaj i ciągle mieszając zgotuj
- odstaw z palnika dodaj masło i mieszaj aż się rozpuści
- dodaj jajka, ponownie wstaw na palnik i ciągle mieszając podgrzewaj tak aż zacznie gęstnieć
- taką masę wylej na upieczone kruche ciasto a na górę wyłóż pianę z białek


Składniki na bezę:
  • 3 białka
  • 150 g cukru
  • 2 płaskie łyżeczki mąki ziemniaczanej

Jak zrobić bezę?

- do czystej i suchej misy włóż białka i ubijaj
- kiedy zacznie tworzyć się piana dodawaj partiami cukier i ubijaj dalej aż masa będzie szklista
- dodaj mąkę ziemniaczaną , dobrze wymieszaj
-wyłóż bardzo sztywną pianę na cytrynowy krem i włóż do piekarnika nagrzanego do 170 stopni na 10 min.
- zmniejsz temperaturę do 100 stopni i piecz ciasto jeszcze około 10 min.
- wyjmij z piekarnika i kiedy przestygnie możesz tę cytrynową słodką rozkosz pokroić na kawałki i częstować













A ja cóż... w oczekiwaniu (ale pracowitym i kreatywnym) na cieplejsze dni :)

7 komentarzy:

  1. Uwielbiam wszystko co cytrynowe, więc przepis jak najbardziej przypadł mi do gustu. Gdy tylko znajdę czas - na pewno z niego skorzystam.

    Pozdrawiam i zapraszam także do siebie na: przez-swiat-z-aparatem.blogspot.com.

    OdpowiedzUsuń
  2. To ciasto mówi mi "zjedz mnie"! To na pewno jest bardzo smaczne. Uwielbiam twoje ostatnie zdjęcie, okulary są piękne, a światło podkreśla całe twoje piękno.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zdjęcia smakowite a przepis bardzo przejrzysty. Kapitalne Twoje zdjęcie, od razu cieplej.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ale narobiłaś mi smaka! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. W JAKI SPOSÓB ZOSTAŁEM ZWYCIĘZCIEM PO TAKIM POWAŻNYM NIEPOWODZENIU PRÓBY POŻYCZKI.

    Czuję się tak błogosławiony i spełniony. Nie chciałam ubiegać się o pożyczkę, o której słyszałem, ponieważ wszystko wydaje mi się zbyt piękne, aby mogło być prawdziwe, ale byłem przekonany i zszokowany, gdy mój przyjaciel w moim miejscu pracy otrzymał pożyczkę od Progresive Loan INC. I obaj to potwierdziliśmy i ja również zgłosiłem się, dziś jestem dumnym właścicielem mojej firmy i zarabiam na pieniądze dla mojej rodziny i szczęśliwej mamy. Cóż, jestem Annie Joe po imieniu z Pauls Valley w Oklahomie. Jako samotna mama z trojgiem dzieci trudno było znaleźć pracę, która mogłaby zająć się mną i moimi dziećmi, a ja miałem tak dużo rachunków do zapłacenia, a żeby było najgorzej, miałem zły kredyt, więc nie mogłem uzyskać pożyczki od żadnego Bank. Miałem ideał, aby założyć firmę jako fryzjer, ale nie miałem kapitału na rozpoczęcie, wypróbowałem wszystkie rodzaje banków, ale nie wyszło, dopóki nie zostałem skierowany przez mojego współpracownika do godsent godsent kredytodawcy reklamy, aby dać pożyczkę w 2 % oprocentowanie. Wysłałem do nich wiadomość e-mail z oficjalnym adresem e-mail (progresiveloan@yahoo.com) i natychmiast otrzymałem odpowiedź, a moja pożyczka została zatwierdzona, a ja zostałem skierowany na stronę banku, gdzie wypłaciłem moją pożyczkę bezpośrednio na moje konto. Krótko mówiąc, jestem dumna ze swojej firmy zajmującej się stylizacją włosów i obiecuję światu dowieść, jak zmieniło się moje życie. Jeśli potrzebujesz jakiejkolwiek pożyczki, radzę skontaktować się z Progresive Loan INC i uzyskać wsparcie finansowe E-mail: progresiveloan@yahoo.com OR Call / Text +1 (603) 786-7565

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam takie słodkości.
    Ten spam to straszna manipulacja :(
    Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  7. Mm cytryna to zdecydowanie mój smak. Na pewno wypróbuje ten deser, idealny na lato!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz i odwiedziny. Możesz również zapraszać mnie na swojego bloga (nie uważam, że jest to coś niestosownego). :)
Zapraszam Cię również do witryny obserwatorów. To jest w końcu blog więc bloguj lecz się nie blokuj :)